Highlights en tips DNWS kennissesies over online lokale platformen

De afgelopen 3 online kennissessie van DNWS stonden in het teken van online lokale platformen. In 2019 hebben we samen met de Retailagenda in zeven winkelgebieden Retailinnovatielabs gedraaid waarbij de ontwikkeling van lokale platformen en slimme distributie centraal stond. In die tijd werden collectief platformen nog door ondernemers als een bedreiging gezien. Online verkopen is toch concurreren met fysiek winkelen, dat wil je toch niet? Door Covid-19 kwam hier snel verandering in, de urgentie om online aanwezig te zijn werd steeds meer door retailers gevoeld. Collectieve platformen schoten als paddenstoelen uit de grond. Vanuit de ervaringen met de verschillende labs wisten we dat het niet zo simpel was om een collectief platform te lanceren, laat staan succesvol te laten zijn. Er komt best veel bij kijken, reden voor DNWS om in 3 stappen leden van DNWS mee te nemen in het succesvol opzetten van een lokaal platform. 

Telefoon met afbeelding lokaal online

In dit verslag zetten we belangrijke tips voor je op een rij:  

In de eerste sessie hebben we vooral stil gestaan bij de ‘waarom’ vraag. De belangrijkste conclusie die we met de deelnemers trokken is dat een lokaal platform een verlengstuk van het fysieke winkelgebied moet zijn. Zie het als een extra dienst die je aanbiedt aan je inwoners maar niet als een los staand iets. Het doel moet niet alleen verkopen zijn, daarvoor zijn er al verschillende landelijke en internationale platforms. De belangrijkste tips uit deze sessie op basis van de voorbeelden Gijsbrecht Winkelen en Dit is Assen waren: 

  1. Start altijd met: Waarvoor ben je op aarde? En wat wil je bereiken? 
  2. Een platform is een middel en niet een doel op zichzelf;
  3. Weet wat er speelt bij de retailer en waar de consument naar op zoek is. 

De tweede sessie stond in het teken van de behoefte van ondernemers en consumenten. Belangrijk is om te weten wat ondernemers willen en kunnen. Niet iedere ondernemer heeft de skills en middelen om meteen online te gaan. Daarom is het belangrijk om meerdere mogelijkheden aan te bieden van puur online zichtbaarheid tot een volledige geïntegreerde webshop. Ofwel voor de één is puur het verhaal van de onderneming voldoende terwijl de ander zijn producten ook wil verkopen via het collectieve platform. Daarnaast is het belangrijk om te weten wat consumenten willen. Lokale platformen zijn voornamelijk lokaal georiënteerd. Wat verwachten inwoners op het platform te vinden? Waar hebben ze behoefte aan? Willen ze wel online kopen? Willen ze het binnen 1 uur geleverd hebben of het ophalen in de winkel? Belangrijke inzichten die nodig zijn om het lokale platform in te richten. De tips die uit de kennissessie kwamen zijn:  

  1. Het creëren van draagvlak voor een collectief online platform voor een winkelgebied blijft mensenwerk;  
  2. 70% van de ondernemers blijft achter in het traject, neem de ondernemers aan de hand. Ga langs, stel vragen en wacht niet tot de ondernemer het initiatief neemt;
  3. De marketing, de vindbaarheid en lokale zichtbaarheid van het platform zijn belangrijke aandachtspunten. Hoe krijg je traffic naar het online platform en ‘converteer’ je dat naar de fysieke winkelstraat? Welke content moet er op staan? 

In de eerste twee sessie hebben we stil gestaan bij het concept en een gedegen strategie om als winkelgebied collectief online te gaan. De laatste sessie ging in op de organisatie en borging op lange termijn. Als het collectieve platform online is dan betekent nog niet dat consumenten het weten te vinden. Ook betekent dat niet dat ondernemers actief online acteren. Belangrijk is om goed na te denken over de invulling van organisatie achter het platform. Wie is aanspreekpunt voor ondernemers? Wie doet de marketing? Wie zorgt dat het platform actueel blijft? Rob Weis mede projectleider van het Retailinnovatielab Smart distributie en Buy Local gaf de deelnemers de volgende tips mee: 

  1. Zorg voor een constructief overlegstructuur met het bestuur, projectgroep leden en andere belanghebbenden;
  2. Ga met kleine stapjes voorruit, zo raken ondernemers gewend om samen te werken, input te leveren en (online) zichtbaar en bereikbaar te zijn; 
  3. Stel realistische strategiedoelen en meerjarenbegroting op en acteer er naar.  

Meer informatie over lokale platformen vind je in onderstaande publicatie ‘Smart distributie & Buy local’.

Delen:

Bekijk ook

Hoe geef ik écht betekenis aan mijn data?

Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. Anouk Mensen van onze kennispartner Analyzus neemt je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Terugblik Week van het Centrumgebied

De Week van het Centrumgebied was een succes! Van 5 t/m 8 februari kregen deelnemers en kennispartners tijdens 11 online sessies volop inspiratie en praktische tips over thema’s die spelen in centrumgebieden. Deelnemers en kennispartners kunnen de presentaties terugzien op Chainels.